Ακόμα πιο αυστηροί γίνονται οι έλεγχοι για όσους δεν εκδίδουν ταμειακές αποδείξεις, που συνοδεύονται με το νέο τσουχτερότερο “τιμοκατάλογος” προστίμων. Συγκεκριμένα, ο “τιμοκατάλογος” των προστίμων έχει αυστηροποιηθεί (500 ή 1.000 ευρώ) για παραβάσεις που βεβαιώνονται από 7/6/2017 και μετά.
Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων έχει ήδη αποστείλει νέα εγκύκλιο με διευκρινίσεις στις εφορίες σχετικά με τα πρόστιμα που πρέπει αυτές να επιβάλλουν σε περιπτώσεις μη έκδοσης αποδείξεων ή ανακριβών φορολογικών στοιχείων, και ειδικά για φορολογούμενους και πράξεις που δεν υπόκεινται σε ΦΠΑ (π.χ. γιατρούς, ασφαλιστικούς πράκτορες, φροντιστήρια, πρακτορεία ταξιδίων κ.λπ.) δίνει με νέα εγκύκλιο η ΑΑΔΕ.
Με την ίδια εγκύκλιο δίνονται οδηγίες και για άλλες παραβάσεις, όπως μη έκδοση δελτίου αποστολής, εικονικά τιμολόγια, ταμειακές μηχανές “μαϊμού” κ.λπ. Επιπλέον ορίζεται ότι σε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής συγκεντρωτικής κατάστασης τιμολογίων πελατών-προμηθευτών (ΜΥΦ), το πρόστιμο ανέρχεται σε 100 ευρώ ανά δήλωση, ασχέτως πόσων τιμολογίων αυτή περιλαμβάνει. Για παραβάσεις που αφορούν τη μη έκδοση φορολογικών στοιχείων, την ανακριβή έκδοση στοιχείων ή τη λήψη ανακριβών στοιχείων, για πράξεις που δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ, οι οποίες διαπράττονται από 7/6/2017 και μετά, επιβάλλεται πρόστιμο 500 ή 1.000 ευρώ, ανάλογα εάν τηρούνται απλογραφικά ή διπλογραφικά βιβλία αντίστοιχα, ανά φορολογικό έλεγχο, ανεξαρτήτως του πλήθους και της αξίας των στοιχείων.
Ως πράξεις για τις οποίες τα στοιχεία που εκδίδονται δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ ενδεικτικά νοούνται οι πράξεις που διενεργούν οι υποκείμενοι στο εσωτερικό της χώρας χωρίς δικαίωμα έκπτωσης του ΦΠΑ των εισροών τους (π.χ. γιατροί, ασφαλιστικοί πράκτορες, φροντιστήρια, κ.λπ.), οι πράξεις που διενεργούν οι υποκείμενοι που έχουν ενταχθεί στο καθεστώς του άρθρου 39 του Κώδικα ΦΠΑ (μικρές επιχειρήσεις), καθώς και οι πράξεις που διενεργούν κατηγορίες επαγγελματιών που εντάσσονται στα ειδικά καθεστώτα καταβολής του φόρου, όπως του άρθρου 40 (κατ' αποκοπή καταβολής φόρου αλιείς, ιππήλατα οχήματα), του άρθρου 43 (πρακτορείων ταξιδιών) και του άρθρου 45 (μεταχειρισμένων αγαθών).
Επιπλέον, πράξεις για τις οποίες τα στοιχεία που εκδίδονται δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ νοούνται - ενδεικτικά και όχι περιοριστικά - και οι περιπτώσεις που απαριθμούνται στις απαλλαγές των άρθρων 24, 25 και 26 του Κώδικα ΦΠΑ, στις ειδικές απαλλαγές του άρθρου 27 του Κώδικα ΦΠΑ, στις απαλλαγές στην παράδοση αγαθών σε άλλο κράτος-μέλος (άρθρο 28 του Κώδικα ΦΠΑ).
Τέλος, διευκρινίζεται ότι στις υπόψη πράξεις περιλαμβάνονται και τιμολόγια αγοράς, τίτλοι κτήσης, κ.λπ.
«Ναι στους ελέγχους και στα πρόστιμα, αλλά μόνον όταν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί εφαρμόζουν τη νομιμότητα σε όλο το φάσμα του εμπορίου και όχι βάζοντας μόνο “στο μάτι” τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις», τονίζουν οι έμποροι, με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου-πρόεδρο της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης Μανόλη Κουμαντάκη να σημειώνει πως «εμείς έχουμε μια πάγια θέση, που λέει ότι το λιανικό εμπόριο και όλη η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα είναι υπέρ της νομιμότητας, με ίσους όμως όρους για όλους. Ζητάμε από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του κράτους να μην καταδιώκουν συνεχώς τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, αλλά να στραφούν στο όργιο της φοροδιαφυγής που γίνεται στα κινέζικα καταστήματα, όπου σαν “ιερή αγελάδα” το κράτος δεν τα πλησιάζει», τόνισε ο κ. Κουμαντάκης, στέλνοντας έτσι το δικό του μήνυμα στην κυβέρνηση και στους αρμόδιους ελεγκτικούς μηχανισμούς.
Επανάληψη της ίδιας παράβασης
Σε περίπτωση υποτροπής, δηλαδή διάπραξης εντός πενταετίας από την έκδοση της αρχικής πράξης επιβολής προστίμου της ίδιας ως άνω παράβασης, κατά περίπτωση, ως πρώτη παράβαση για την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 3 του άρθρου 54 λαμβάνεται η διαπραχθείσα από 7/6/2017 και μετά παράβαση.
Επισημαίνεται, πάντως, και το εξής: Ως προς τις παραβάσεις που αφορούν τη μη έκδοση, ανακριβή έκδοση ή λήψη ανακριβών φορολογικών στοιχείων, αυτές, εφόσον διαπιστώνονται στο πλαίσιο διενέργειας του ίδιου ελέγχου, εξετάζονται ως ενιαίο σύνολο και νοείται επανάληψη παράβασης, εφόσον αυτές διαπιστώνονται σε διαφορετικό έλεγχο.
Για παραβάσεις που αφορούν την παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση με οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία των Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ), σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες αποφάσεις περί τεχνικών προδιαγραφών, καθώς και τις σχετικές αποφάσεις της αρμόδιας επιτροπής καταλληλότητας ΦΗΜ, οι οποίες διαπιστώνονται από 1/1/2016 και εφεξής, ανεξαρτήτως του χρόνου διάπραξης αυτών, επιβάλλεται, για κάθε παράβαση, πρόστιμο ως ακολούθως:
α) 5.000 ευρώ, όταν υπαίτιος της παράβασης είναι ο χρήστης ή ο κάτοχος ΦΗΜ.
β) 10.000 ευρώ, όταν υπαίτιος της παράβασης είναι η επιχείρηση μεταπώλησης ή τεχνικής υποστήριξης που έχει εξουσιοδοτηθεί για την παροχή υπηρεσιών συντήρησης και επισκευής ΦΗΜ.
γ) 20.000 ευρώ, όταν υπαίτιος της παράβασης είναι η επιχείρηση που έχει λάβει, από την αρμόδια Επιτροπή, έγκριση λογισμικού (software) και υλισμικού (hardware).
Τέλος, βαρύς είναι ο πέλεκυς και για παραβάσεις που αφορούν στην έκδοση στοιχείων λιανικής πώλησης χωρίς τη χρησιμοποίηση εγκεκριμένου φορολογικού μηχανισμού, καθώς επιβάλλεται πρόστιμο 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, ανεξαρτήτως πλήθους αυτών.
Ρεπορτάζ: Μαρία Αντωνογιαννάκη